Uutisia
Proxes-rengas kilpailee Nürburgringin kestävyysajoissa 2025
17. maaliskuuta 2025
Toyo Tires osallistuu vuoden 2025 Nürburgring Langstrecken-Serien (NLS) sarjaan tarkoitusta varten suunnitelluilla Proxes-lippulaivasarjan kilparenkailla. Sarja alkaa 22.3. ja siihen sisältyy kesäkuussa järjestettävä, legendaarinen Nürburgringin 24 tunnin ajo. Ring Racing ja Toyo Tires osallistuvat kilpailuun tänä vuonna kolmessa luokassa: lähes sarjatuotantoon perustuvien ajoneuvojen SP8T-luokassa, GT4-autojen SP10-luokassa ja nopeimpien GT3-autojen SP-PRO-luokassa. Tiimi tulee puolustamaan kiivaasti vuoden 2024 mestaruuttaan SP10-luokassa, joka saavutettiin Toyota GR Supra GT4 EVO -autolla.
(Vasemmalla: SP8T- ja SP10-luokkiin osallistuvat autot, oikealla: SP-PRO-luokkaan osallistuva auto.)
Viime vuoden menestyksen siivittämänä SP10-luokan voitosta taistellaan sarjan voittaneella Toyota GR Supra GT4 EVO -autolla. Samaa automallia, mutta vähemmän viritettynä, käytetään myös SP8T-luokassa, jossa kilpaillaan sarjatuotantoa enemmän muistuttavilla ajoneuvoilla. SP-Pro-luokassa tiimin käytössä on Porsche 911 GT3 Cup. Kaikissa autoissa käytetään kestäviä materiaaleja hyödyntäviä Proxes Slick -kilparenkaita. Sp-Pro-luokassa 33 % Proxes-renkaiden kokonaismassasta on peräisin ympäristön kannalta kestävistä materiaaleista. Proxes-renkaassa hyödynnetään useita ympäristöystävällisiä materiaaleja mukaan lukien biomassasta saatavaa styreenikumia, butadieenikumia, kasviperäistä öljyä, riisituhkan piidioksidia ja kierrätysmateriaalista valmistettua pallelankaa.
Tästä vuodesta alkaen tiimissä on myös nuoria kuljettajia Toyota Gazoo Racingista (TGR) ja kilpailun tarkoituksena onkin kehittää tuotteiden lisäksi myös kuljettajien taitoja. SP8T-luokassa mukana on neljä TGR-kuljettajaa. Toyo Tires tukee nuorien TGR-kuljettajien edistymistä urallaan ja käyttää samalla kilpa-ajoissa hankittua tietämystä renkaiden kehittämisessä.
Vuonna 2024 SP10-luokassa voitokkaasti ajaneet kolme kuljettajaa Andreas Gülden, Tim Sandtler ja Marc Hennerici kilpailevat tänä vuonna SP-PRO-huippuluokassa ja tavoittelevat siten korkeimman tason menestystä. Proxes-brändin lähettiläs Takayuki Kinoshita jatkaa kuljettajana SP10-luokassa ja tähtää luokkansa voittoon sekä NLS-sarjassa että Nürburgringin 24 tunnin ajossa.
NLS ja Nürburgringin 24 tunnin ajo tunnetaan yksinä maailman rankimmista kestävyysajokilpailuista. Nürburgringin kokonaispituus on noin 25 kilometriä, ja se koostuu 5 kilometrin pituisesta GP-radasta ja 20 kilometrin mittaisesta Nordschleifesta. Nordschleife haastaa ajajansa noin 300 metrin korkeuseroilla ja yli 170 kaarteella. Kierrosaikaa pidetään ajoneuvon suorituskyvyn merkittävänä mittarina, ja useat automerkit ja renkaanvalmistajat käyttävät sitä tuotteidensa suorituskyvyn todistamiseen.
Toyo Tires on tarttunut NLS:n tarjoamaan haasteeseen ja on osallistunut Nürburgringin 24 tunnin ajoihin keskeytyksettömästi vuodesta 2020 alkaen. Tänä vuonna tiimi rengastaa autonsa Proxes Slicks (Nürburgring spec) -renkailla. Kyseessä on tätä ajoa varten suunniteltu rengas, jota on testattu ja päivitetty edellisten vuosien osallistumisesta saatujen kokemusten pohjalta.
Toyo Tires hyödyntää näissä vaativissa ajoissa saatuja kokemuksia korkealuokkaisten, erittäin suorituskykyisten tuotteiden kehittämisessä, ja edistää samalla kestävän liikkuvuuden "realizing a sustainable mobility life" -tavoitteen saavuttamista.
[SP8T-luokassa kilpailevat TGR-kuljettajat]
■Yuichi Nakayama Syntynyt Tokiossa. Nakayama aloitti lasten karting-kilpailut 5-vuotiaana ja on toiminut aktiivisesti lajin parissa siitä lähtien. Vuonna 2013 hän voitti Japanin kansallisen F3 C -luokan mestaruuden (mestaruusluokka ilman rajoituksia). Hän kilpaili Nürburgringin 24 tunnin ajoissa vuosina 2018 ja 2019 voittaen SP-PRO-luokan vuonna 2018. SUPER GT:ssä Nakayama kirjasi yhteensä seitsemän voittoa GT300-luokassa vuosina 2015–2018. Tätä seurasi siirto GT500-luokkaan vuonna 2019, jossa hän on saavuttanut yhteensä kolme voittoa vuoteen 2024 mennessä LEXUS TEAM SARD- ja TGR TEAM SARD -tiimien ykköskuljettajana. |
![]() |
■ Giuliano Alesi Syntynyt Ranskassa. Hänen isänsä on F1-kuljettaja Jean Alesi. Alesi aloitti karting-ajot vakavissaan vuonna 2013 ja kilpaili Ranskan F4-sarjassa vuonna 2015. Alesi siirtyi Japaniin vuonna 2021 ja kilpaili Japanin kansallisessa Super Formula Light -sarjassa kirjaten itselleen neljä voittoa. Hän on myös osallistunut voitokkaasti Super Formula -ajoihin TEAM TOM'S -tiimissä. SUPER GT:ssä Alesi kilpaili GT500-luokassa TGR TEAM au TOM'S -tiimissä (numerolla 36) vuonna 2022. Vuonna 2023 ranskalaiskuljettaja siirtyi TGR TEAM Deloitte TOM'S -tiimiin (numerolla 37), ja voitti sarjan kolmannen ja kuudennen osakilpailun vuonna 2024. |
![]() |
■ Kazuto Kodaka Syntynyt Japanin Kanagawan prefektuurissa. Kodaka aloitti kartingin kolmen vuoden ikäisenä ja voitti useita mestaruuksia vuoden 2009 Japanin kansallisessa juniorisarjassa ja paikallisissa sarjoissa. Vuonna 2020 hän esiintyi ensimmäistä kertaa säännöllisesti SUPER GT:ssä Muta Racing INGING -tiimissä GT300-luokassa, jossa hänelle kirjattiin kaksi paalupaikkaa ja kaksi palkintosijaa. Vuonna 2023 Kodaka ajoi TGR-DC-ohjelmassa LEXUS LC500h -autolla SUPER GT300 -luokassa KONDO RACING -tiimin väreissä. Tuloksena oli seitsemännen osakilpailun kolmas sija, sekä vuonna 2024 kolmas sija ja sijoitus palkinnoille viidennessä osakilpailussa. |
![]() |
■ Miki Koyama Syntynyt Japanin Kanagawan prefektuurissa. Koyama aloitti kartingin viiden vuoden ikäisenä ja on osallistunut kansainvälisiin kilpailuihin 13-vuotiaasta. Koyama on esiintynyt säännöllisesti kansainvälisessä naisten Formula Championship W -sarjassa vuodesta 2019 alkaen. Vuonna 2022 Koyama osallistui Formula Regional Japanese Championship -kilpailuun osana TGR Driver Challengea voittaen kuljettajien sarjan ensimmäisenä naisena FIA:n sertifioimassa kaikille sukupuolille tarkoitetussa Formula-autoluokassa. Vuonna 2025 Koyama tulee osallistumaan säännöllisesti GT300-luokan kilpailuihin APR-tiimin väreissä. |
|
[SP10-luokka] Takayuki Kinoshita on saavuttanut useita palkintosijoja merkittävissä Japanin kansallisissa kilpailuissa ja sarjoissa mukaan lukien All Japan Touring Car Race, Super GT, ja Super Taikyu. Hänellä on myös runsaasti kokemusta kansainvälisistä kilpailuista. Vuonna 2004 Kinoshita sijoittui viidenneksi Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa, mikä on korkein Japanilaisen kuljettajan saavuttama sijoitus tässä kilpailussa. Hän on myös osallistunut kilpailuun useammin kuin kukaan toinen japanilainen kuljettaja. Kilpa-autoilun lisäksi Kinoshita toimii myös useilla muilla aloilla: autoalan journalistina, Japanin vuoden auto -raadin jäsenenä sekä kolumnistina. Vuonna 2023 Kinoshita nimitettiin Toyo Tiresin globaalin lippulaivarenkaan Proxesin lähettilääksi.
|
![]() |
Ilmattomat Noair-renkaat käytössä Osaka-Kansain messuilla
Sähköautoja innovatiivisilla ilmattomilla renkaill
Alan Ampudia San Felipe 250:n voittoon
Toinen voitto peräkkäisinä vuosina
Proxes-rengas kilpailee Nürburgringin kestävyysajoissa 2025
Expanding entry and Toyota Gazoo drivers added
Kumppanuuspäivä Gamba Osakalla
Ichi-gan-tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2022
Toyo Tires on ”terveyttä ja tuottavuutta edistävä yritys”
Palkittu myös ”White 500” -yhtiön arvonimellä
Proxes Comfortille hyvä arvosana Auto Bildin testissä
Suositeltu jo 4 vuotta peräkkäin
Vahva suositus Proxes Sport 2 -renkaalle TCS:n testissä
Kilpa-autoilun lippulaivarenkaalle vahva suositus
ADAC suosittelee Proxes Sport 2 -rengasta
Toyo Tiresin renkaalle hyvä arvosana ADAC:n testis
Toyo Tires valittu eettisesti kestävään ESG-indeksiin
Yritys on valittu mukaan jo kuudentena peräkkäisen