Haku
Rengashaku Jälleenmyyjähaku

Uutisia

Ympäristöystävälliset Open Country -renkaat Dakariin

18. joulukuuta 2024

Toyo Tires toimittaa Open Country M/T-R SUV -renkaat Team Land Cruiser Toyota Auto -tiimille ja tukee tiimiä 12. peräkkäisen Dakar-rallin voiton metsästyksessä sarjavalmisteisten autojen T2-luokassa.

Toyo Tires toimittaa Open Country M/TR (SxS)*1 -renkaat myös HySE-X2-vetyautoon. HySE-X2 on vetymoottorilla käyvä auto, joka kilpailee Dakar-rallin Mission 1000 ACT 2 -luokassa*2. Auto kuuluu Overdrive Racing -talliin, joka huolehtii Technology Research Association Hydrogen Small Mobility & Engine Technology (HySE) -järjestön kilpailutoiminnasta.

TLC:lle ja Overdrive Racingille toimitettavat renkaat on suunniteltu kestäviksi ja pitkäikäisiksi, ja ne on valmistettu ympäristön kannalta kestävistä materiaaleista.

  (Left: TLC entry vehicle, Land Cruiser 300 GR SPORT, Right: Hydrogen fuel engine vehicle "HySE-X2")

Dakar-rallia on järjestetty vuodesta 1978, ja se tunnetaan yhtenä maailman raskaimmista maastossa ajettavista kestävyyskilpailuista. Se ajetaan ankarissa olosuhteissa ja vaihtuvissa sää- ja keliolosuhteissa kylmiltä vuoristoalueilta paahtaviin hiekkaerämaihin. Kilpailu vaatii kahden viikon ajan tarkkaa ajoa ja reittisuunnittelua päällystämättömillä teillä. Kilpailijat kilpailevat nopeimmasta yhteenlasketusta ajasta 12 reitin varrella sijaitsevalla erikoiskokeella. Ajoa tulee yhteensä miltei 8 000 km erikoiskokeiden väliset yhteysosuudet mukaan lukien.

Toyota Auto Body (TLC) pyrkii ”rakentamaan paremman Land Cruiserin” testaamalla sitä äärimmäisissä olosuhteissa. TLC osallistuu kilpailuun yhtiön kehittämällä ja rakentamalla Land Cruiserilla. Tiimi saavutti 11. peräkkäisen voittonsa vuoden 2024 Dakar-rallissa. Toyo Tires on toimittanut TLC:lle Dakar-rallia varten valmistettuja Open Country M/TR -erikoisrenkaita vuodesta 2021.

Vetyteknologiatutkimusta tekevä HySE edistää vetyyn perustuvaa liikkuvuutta ja osallistuu tapahtumaan uuden sukupolven voimalinjoja hyödyntävien ajoneuvojen Mission 1000 ACT 2 -luokassa. Toyo Tires tukee tätä aloitetta hyödyntämällä maailmanlaajuisesti maastoajokilpailuissa hiottua tekniikkaa ja toimittamalla Open Country M/TR (SxS) -renkaat Overdrive Racingille, joka hallinnoi kilpailua HySE:n toimeksiannosta.

 

 

■OPEN COUNTRY M/TR (Dakar Rally 2025 spec -erikoisrengas)

Rengas on TLC:n vuoden 2025 Dakar-ralliin osallistuvalle Land Cruiser 300 GR SPORT (Dakar Rally 2025 spec) -autolle sovitettu erikoisversio Open Country M/TR -renkaasta. Se parantaa auton ajettavuutta, kulutuskestävyyttä ja käyttöikää karkeilla alustoilla, kuten kivikoissa ja hiekkaerämaassa.

55 % renkaan kokonaismassasta on valmistettu ympäristön kannalta kestävistä materiaaleista.

Tavanomaisten renkaiden tavoin renkaassa on käytetty biomassasta*3 saatavia butadieeni- ja styreenibutadieenikumeja, riisikuorituhkan piidioksidia, kasviöljyä ja biopohjaista polyesterikuitua ja kierrätysmateriaalista valmistettua pallelankaa. Jäterenkaista kierrätetyn hiilimustan lisäksi Dakar Rally 2025 spec -renkaissa käytetään lisäksi pyrolyysiöljystä saatua hiilimustaa.

 

 

 

 

 

■OPEN COUNTRY M/TR (SxS)

Tuote on HySE-X2-autoa varten erikoisviritetty versio Open Country M/TR -renkaasta, jota käytetään Dakar Rally Mission 1000 ACT 2 -ohjelmassa.
Renkaan kuviointia on parannettu suorituskyvyn parantamiseksi dyyneillä. Sen jäykkyyttä on lisätty kestävyyden lisäämiseksi ja sitä kevennetty kiihdytyksen ja polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi.

60 % renkaan massasta on valmistettu ympäristön kannalta kestävistä materiaaleista.

Renkaassa on käytetty biomassasta saatavia butadieeni- ja styreenibutadieenikumeja, riisikuorituhkan piidioksidia, kasviöljyä ja kierrätettyä polyesterikuitua, kierrätysmateriaalista valmistettua pallelankaa, jäterenkaista kierrätettyä hiilimustaa sekä pyrolyysiöljystä saatua hiilimustaa.


 

 

 

 

Toyo Tires hyödyntää ankarissa maastoissa ajettavista ralleista saatuja kokemuksia suorituskykyisten, laadukkaiden ja houkuttelevien pick-up- ja SUV-autojen renkaiden kehityksessä maailmanlaajuisesti. Uuden sukupolven liikkuvuusyhteiskunnan saavuttamiseksi meidän on myös ponnisteltava tuotteiden ja materiaalien kehittämisessä, vahvistettava teknistä osaamista, kehitettävä tuotteiden ja raakamateriaalien kierrätystekniikoita ja kehitettävä ympäristölle haitallisille aineille vaihtoehtoisia materiaaleja.

 

*1: Side-by-side-ajoneuvo. Moottoripyörien ja muiden kuljetuslaitteiden tekniikkaan perustuva maastoajoneuvo, jossa istuimet sijaitsevat vierekkäin.
*2: Hiilineutraalien autojen, kuten vetyautojen ja biopolttoaine- ja sähköhybridien uuden sukupolven voimalinjatekniikan kehittämisen tukemiseen luotu autoluokka. Uuden sukupolven voimalinjalla varustettujen ajoneuvot kilpailevat noin 1 000 km:n matkalla (100 km kunakin kymmenenä päivänä).
*3: Saatu uusiutuvista, kuten kasvipohjaisista materiaaleista.

 

 

Uusimmat uutiset